Jeg har arbejdet som vognmand lige siden det var muligt for mig, at få det arbejde. Jeg har altså kørt rundt i varebiler i størstedelen af mit liv. I dag leder jeg en større division af varebiler, men sætter mig stadig ind bag rattet i ny og næ. Jeg mener ikke man kan lede folk, uden at sætte sig i deres sted fra tid til anden. Det betyder også, at jeg igennem årene har kørt i rigtigt mange forskellige varebiler. Det er noget der har givet mig et meget nært kendskab til de forskellige modeller af varevogne, og hvordan de hver især dækker de praktiske behov når man arbejder.
Min store erfaring gør, at andre folk i branchen ofte kommer og spørger mig til råds, når de kigger på varevogne. Nogen ville måske mene, at jeg ikke burde dele ud af min viden, da jeg jo så hjælper konkurrenterne. Sådan har jeg dog ikke lyst til at anskue verden. Det kan godt ske, at vi kæmper om de samme kunder: men derfor kan vi stadig godt behandle hinanden pænt. Jeg tænker på alle folk indenfor min branche som en slags kolleger. Jeg hjælper dem, og de hjælper mig. Jeg tror verden ville være et bedre sted, hvis flere mennesker gjorde sådan.
Jeg blev for nyligt kontaktet af en relativt ung mand, der havde investeret i en virksomhed med en rimelig stor flåde af varevogne. Den tidligere ejer havde forsømt virksomheden, og det betød at der var en del der skulle gøres. Alle varevognene var eksempelvis gamle og udslidte, og de trængte derfor til at blive udskiftet. Han havde hørt om mine mange års erfaring, og tog derfor kontakt til mig. Vi tog snakken over en kop kaffe.
Han havde dog allerede sine egne idéer om, hvordan man vælger varevogne. Han havde printet flere sider ud med hyper-moderne varevogne, der alle lovede at de kunne ?disrupte? markedet. Det er åbenbart det seneste buzzword, og den unge mand var helt solgt på det. Han var sikker på, at disse innovative varevogne, fyldt med nye designidéer og avanceret teknologi, ville redde hans forretning.
Da jeg tror, at mange har risiko for at falde i den fælde, deler jeg her hvad jeg fortalte ham. De varevogne vi har i dag er ikke ?gammeldags?. De er et produkt af, at bilproducenterne har forfinet deres varebiler år efter år, baseret på hvad kunderne har haft at sige. Det betyder også, at den perfekte varevogn allerede er opfundet: og ingen nye spillere, med innovative løsninger, vil kunne konkurrere med de klassiske Ford varebiler.
Kig på hvem der har vundet priserne for bedste varebiler de sidste mange år. Det er altid Ford der render med prisen. Det gør de, fordi de over en lang periode har lært, hvad der skal til for, at en varevogn er helt perfekt. De laver stadig forbedringer: men det er detaljerne de finpudser.